telefoon pictogram +31 88 678 3519

toetsenbord web toegankelijkheid met tekst mythes

 

Mythes

Rondom web toegankelijkheid doen vanwege onwetendheid vele mythes de ronde. Enkele van de meest voorkomende hopen wij hieronder simpel te ontzenuwen.

 

Toegankelijkheid doe je slechts voor die "ene gehandicapte"!

Toegankelijkheid is voor iedereen. De eerder betitelde "digibeten" blijken, uit onderzoek van Microsoft, uit ruim vier miljoen potentiële bezoekers te bestaan. Wereldwijd wordt gerekend met 10% van de bevolking.

 

Toegankelijkheid is duur, tijdrovend en moeilijk te implementeren!

Een goed toegankelijke website hoeft echt niet duur te zijn. Wanneer digitale toegankelijkheid direct bij de implementatie wordt meegenomen, hoeft dit binnen de totale kostenstructuur niet duurder te zijn. Een goede toegankelijke website scoort beter in Google en verhoogt de vindbaarheid.

 

schouder optrekken

 

Ik hoor nooit iemand over de gebruiksvriendelijkheid van mijn website,dus het zal wel goed zijn toch"?

 

Niet klagen over de gebruiksvriendelijkheid van uw website, wil niet zeggen dat de website toegankelijk of gebruiksvriendelijk is. Vele bezoekers zullen zonder respons doorklikken naar een andere website.

 

 

Een toegankelijke website is saai!

Er wordt veel gedacht dat een website vol staat met teksten voor "digibeten" die alleen met 'Tekst-only' websites kunnen omgaan of begrijpen. Wanneer u tijdens het ontwerpstadium rekening houdt met "inclusieve design", kunt u ook uw website volledig conform uw wensen en uitstraling inrichten.

 

Toegankelijkheid is slechts een optionele toepassing!

Het antwoord is nee. Web toegankelijkheid is bekrachtigd bij nationale wetgeving en dient vanaf september 2020 toegankelijk te zijn. Mobiele apps dienen vanaf 23 juni 2021 toegankelijk te zijn. Bedrijven als Netflix, Target en onder ander de Sydney Olympics Organisatie werden succesvol aangeklaagd. 

'Automated Evaluation Tools' zijn voldoende Deze zijn zeker behulpzaam en besparen tijd op het onderhoud aan de website. Echter veel WCAG checkpoints zijn niet objectief genoeg om automatisch getest te worden: beschrijvingen van invoervelden, afbeeldingen of doorklik links worden niet gecontroleerd op een accurate omschrijving.

 

Toegankelijke websites hebben geen verdere toegevoegde waarde!

Veel webbeheerders zien toegankelijkheid als een noodzakelijk kwaad. Het wordt opgedrongen door de overheid, wellicht dat enkele van de onderstaande elementen hen van gedachte doen veranderen:

  • Search Engine Optimation: organisaties zijn bereid voor hun vindbaarheid diep in de buidel te tasten. Door hun website conform de WCAG normen toegankelijk maken, wordt bijvoorbeeld door de toegepaste helderheid in teksten en afbeeldingomschrijvingen de ranking bij de zoekmachines verhoogd.
  • Customer friendly (increasing reputation): door de toegankelijkheid te verbeteren kunnen meer bezoekers hun weg vinden op uw website en zijn bijvoorbeeld interne stylesheets beter in te vullen door diegene die hiervoor mogelijk telefonisch hulp zouden inroepen.

 

Meer weten

Bel 088-6783555 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.