Rondom web toegankelijkheid doen vanwege onwetendheid vele mythes de ronde. Enkele van de meest voorkomende hopen wij hieronder simpel te ontzenuwen:
Toegankelijkheid doe je slechts voor die “ene gehandicapte”!
Toegankelijkheid is voor iedereen. De “digibeten” blijken, uit onderzoek van Microsoft, alleen al in Nederland uit ruim vier miljoen potentiële website bezoekers te bestaan. Wereldwijd wordt gerekend met een percentage van ongeveer 9% van de bevolking.
Toegankelijkheid is duur, tijdrovend en moeilijk te implementeren!
Een goed toegankelijke website hoeft echt niet duur te zijn. Wanneer digitale toegankelijkheid direct bij de implementatie wordt meegenomen, hoeft dit binnen de totale kostenstructuur niet duurder te zijn. Daarbij scoort een goed toegankelijke website vele malen beter in Google en verhoogt het de vindbaarheid. Met de heldere toegankelijkheidscheck van OptelecDigitaal weet u direct waar de knelpunten zich bevinden.
Ik hoor nooit iemand klagen over onze website, dus het zal wel goed zijn…toch?
Niet klagen over de gebruiksvriendelijkheid van uw website, wil niet zeggen dat de website toegankelijk of gebruiksvriendelijk is. Het is voor bezoekers frustrerend wanneer u niet toegankelijke informatie aanbiedt. Veel bezoekers zullen, zonder het aan u te vertellen, doorklikken naar een andere website.
Toegankelijke websites hebben geen verdere toegevoegde waarde!
Veel webbeheerders zien web-toegankelijkheid als een noodzakelijk kwaad. Het wordt opgedrongen door de overheid, wellicht dat enkele van de onderstaande elementen hen van
gedachte doen veranderen:
- Search Engine Optimation: organisaties zijn bereid voor hun vindbaarheid diep in de buidel te tasten. Door hun website conform de WCAG normen toegankelijk maken, wordt bijvoorbeeld door de toegepaste helderheid in teksten en afbeeldingomschrijvingen de ranking bij de zoekmachines verhoogd.
- Customer friendly (increasing reputation): door de toegankelijkheid te verbeteren kunnen meer bezoekers hun weg vinden op uw website en zijn bijvoorbeeld interne stylesheets beter in te vullen door diegene die hiervoor mogelijk telefonisch hulp zouden inroepen.
Een toegankelijke website is saai!
Er wordt veel gedacht dat een website vol staat met teksten voor ‘digibeten’ die alleen met ‘Tekst-only’ websites kunnen omgaan of begrijpen. Wanneer u tijdens het ontwerpstadium rekening houdt met “inclusieve design”, kunt u ook uw website volledig conform uw wensen en uitstraling inrichten.
Web -toegankelijkheid is slechts een optionele toepassing!
Het antwoord is ‘nee’. Web toegankelijkheid is bekrachtigd bij nationale wetgeving en dient vanaf september 2020 toegankelijk te zijn. Mobiele apps dienen vanaf 23 juni 2021 toegankelijk te zijn. Bedrijven als Netflix, Target en onder ander de Sydney Olympics Organisatie werden in het verleden succesvol aangeklaagd.
Veel gebruikte ‘Automated Evaluation Tools’ zijn niet altijd voldoende, ze zijn zeker behulpzaam en kunnen tijd besparen op het onderhoud aan de website. Echter veel WCAG succescriteria’s zijn niet objectief genoeg om automatisch getest te worden: de positie van headingen, beschrijvingen van invoervelden, afbeeldingen of doorklik links worden niet gecontroleerd op een accurate omschrijving.
Meer weten
Bel 088-6783519 of stuur een e-mail via de contactpagina