Telefoon icoon +31 88 678 3519
Skip navigation
toetsenbord web toegankelijkheid met tekst "waarom"

Waarom web toegankelijkheid

Ruim vier miljoen Nederlanders hebben een bepaalde mate van beperking. Het kan niet anders dan dat u daarmee klanten misloopt. “Elke drempel tussen u en uw app- of web-bezoeker vertaalt zich wellicht in een verloren of geïrriteerde klant”. Zaak dus om die drempels weg te nemen!

Er zijn vijf goede redenen die betrekking hebben op u als organisatie:

  • betere informatiebeleving
  • sociale verantwoordelijkheid
  • zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • kostenbesparing
  • omzet vergroten

Informatiebeleving

‘Merk of informatie’ beleving is in de afgelopen 25 jaar sterk veranderd. Daar waar vroeger informatie opgevraagd moest worden via Postbus 51 of met een leverancier gebeld moest worden, heeft de consument tegenwoordig vanuit zijn zetel, meer keuze -en zoekmogelijkheden. Informatie die niet naar tevredenheid werkt worden direct weg- of doorgeklikt en reviews zijn keuze bepalend geworden.

Weet u wat uw internetbezoekers of app gebruikers echt van uw applicatie vinden of denkt u dit te weten?

Sociale verantwoordelijkheid

In de westerse samenleving achtten we onszelf beschaafd en helpen we onze medemens. Het zorgen voor mens en milieu is ook doorgedrongen tot het bedrijfsleven. Waarom doen bedrijven dat?
Omdat klanten, vandaag de dag, het steeds prettiger vinden producten of diensten af te nemen van organisaties of bedrijven die ethiek boven ego stellen.

Kostenbesparing

Het implementeren van toegankelijkheid in uw online dienstverlening biedt voordelen maar kost ook geld. Hoe later u die keuze maakt, hoe meer geld het kost. De keuze is daarom strategisch, of op z’n minst conceptueel en vindt dus idealiter plaats vóór u gaat ontwerpen. De kostenbesparing is een reden om hierover na te denken als u of uw organisatie toe is aan een nieuwe versie van de mobiele applicatie of website.

Bereik

Uit web-statistieken en gebruikerstests kunt u veel leren over het gedrag van uw bezoekers én de bruikbaarheid van uw website. Welke prominente buttons men over het hoofd ziet en het bezoek vanaf een mobiel apparaat liggen voor de hand. Wellicht heeft u uw online presentatie en continue optimalisatie goed ingeregeld.

Maar is app- of web-toegankelijkheid ook één van uw prioriteiten?

Ruim vier miljoen Nederlanders hebben een bepaalde mate van beperking. Het kan niet anders dan dat u daarmee klanten misloopt:

  • Zo’n 500.000 dyslectici en / of laaggeletterden
  • Zo’n 700.000 kleurenblinden
  • Zo’n 1.300.000 doven en slechthorenden
  • Zo’n 1.500.000 mensen met motorische beperkingen
  • Veel senioren en mensen waarvan Nederlands niet de primaire taal is.

Elke communicatie drempel tussen u en uw bezoeker vertaalt zich wellicht in een “verloren of geïrriteerde klant “.

Zaak dus om die drempels weg te nemen!

Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie, of Search Engine Optimalisation (SEO), is het verbeteren van de vindbaarheid van een website in de organische zoekresultaten. Zoekmachines zoals Google ontlenen hun populariteit aan de kwaliteit van deze organische resultaten, die worden gerangschikt op basis van complexe algoritmes.

Dit betekent dat de semantische opbouw van uw webpagina in orde moet zijn; afbeeldingen voorzien van juiste ‘alternatieve’ teksten ten behoeve van screenreaders. Zelfs optimalisatie voor mobiel gebruik heeft bij Google een streepje voor. Kortweg, wanneer u de website toegankelijk maakt voor blinden en slechtzienden, resulteert dit in een verbeterde vindbaarheid voor zoekmachines met een potentieel hogere ranking tot gevolg.

Meer weten

Bel 088-6783519 of stuur een e-mail via de contactpagina

Copyright © 2019 Optelecdigitaal.nl. Alle rechten voorbehouden. Privacy Cookiebeleid